پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

شهر «هم گرا»

  • کد خبر: ۱۱۴۵۵۶
  • ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
شهر «هم گرا»
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری در کلان شهر‌ها با گستره عظیمی از وظایف و مسئولیت‌ها روبه رو ست. خیلی ساده انگارانه خواهد بود که فکر کنیم همه مسائل شهر از سوی شهرداری‌ها حل و فصل می‌شود و یا اینکه تصور کنیم تنها آن‌ها تکالیفی دارند و شهروندان و دیگر نهاد‌های شهر مسئولیتی ندارند. حتی جنس چالش‌های شهری به گونه‌ای است که نمی‌توان فرد یا نهاد خاصی را متولی توسعه شهر نامید بلکه تمامی عناصری که در این گستره جغرافیایی حیات و فعالیت دارند باید همت کنند و با مشارکت همگانی زمینه پیشرفت شهر را فراهم سازند.

اگر به اصطلاح هر فرد یا خانواده‌ای باغچه جلو در منزل خود را بیل بزند، درختانش را تیمار کند، آبیاری نماید، علف‌های هرز آن را بکشد، سم زدایی و از دیگر امورش مراقبت کند شهر گلستان می‌شود. این مهم در تمامی امور مدیریت شهری طرح شدنی است. از مسائل فرهنگی و اجتماعی گرفته تا خدمات شهری، حمل و نقل عمومی، بحران‌های شهری و خلاصه تمامی اموری که به نحوی سبب توسعه و پیشرفت همه جانبه شهر می‌شوند.

حال و هوای «شهر، مدیریت شهری و شهروندان» به شدت به یکدیگر وابسته است و مسائل آن‌ها از هم جدا نیست بنابراین برای اینکه مطلوبیت افزایش یابد باید مسائل این سه به صورت متقابل حل و فصل شود. «شهر هم گرا» یک اصطلاح و یا یک رویکرد کلان و فراگیر برای توسعه شهری پایدار محسوب می‌شود که با هم گرایی و مشارکت عناصر شهری چالش‌ها به فرصت تبدیل می‌شوند.

این رویکرد که اولین بار از سوی حکومت‌های محلی سوئد مطرح شد و مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شهری قرار گرفت اکنون به عنوان یکی از الگو‌های توسعه شهر محسوب می‌شود. کلید واژه‌های اساسی شهر هم گرا «مشارکت» و «مسئولیت پذیری» همگانی است.

یک رویکرد جامع که تأکید دارد شهر را باید «با مردم» و «برای اقشار مختلف مردم» شهر مانند؛ سالمندان، بانوان، کودکان، معلولان، جوانان، گروه‌های کم درآمد ... برنامه ریزی و طراحی نماییم. الگوی شهر هم گرا ابعاد مختلفی نظیر: فضایی، زیست محیطی، خدمات شهری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و سیستم‌های شهری را با دیدگاه تعامل بین نهادی ادغام می‌کند.

مشارکت شهروندی از بی تفاوتی، تک روی،  مشارکت و تعاون نداشتن، تحرک و تمایل به تأمین منابع محدود و شخصی در میان شهروندان جلوگیری می‌کند. وقتی افراد در تصمیم گیری‌هایی که بر سرنوشت آن‌ها تأثیر می‌گذارد، مشارکت داشته باشند، از احساس کارایی و خوداثربخشی بالایی برخوردار می‌شوند، بنابراین خود را فردی مؤثر، صاحب تصمیم، دارای آزادی عمل، قدرت انتخاب و اثرگذار در آن جامعه یا شهر تلقی می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->